måndag 28 mars 2011

Ber om ursäkt för min frånvaro

Hej allihopa!

Jag ber om ursäkt för min frånvaro, tiden har sprungit iväg, jag har verkligen haft fullt upp. Förra veckan förberede jag inför loppisen som var i helgen. I torsdags kväll var jag och min syster på tjejkväll på Volvo här i Borås, mingel, tävlingar, modeshow mm. Och i helgen var jag på åter igen på tjejmiddag fast hos min lilla syster (i grannhuset), det var så trevligt, som alltid....tack tjejer :)
I lördags var det då dags för allt för barn loppisen i Fristad, gjorde faktiskt några fynd bland annat varsitt par jeans till barnen, ngr tröjor och några plastdjur till lilleman. Det jag själv hade lämnat in blev jag av med det mesta och ett par tusenlappar rikare ;). På lördag kväll var vi bjuda in till grannarna (på andra sidan) . Vi åt och drack super gott, och kvällen var verkligen kanon bra, så det bestämde vi att vi snart gör om. Helgen avslutades med en lugn och skön hemma söndag, matlagning, promenad och våffel fika hos grannarna.
Alva (min stora tjej) var iväg med sin farmor hela helgen, de var i Göteborg och hälsade på hos "gammelmoster", Alva hade haft en jätte mysig helg. Tycker det är så kul att mina barn har så goa mor-och farföräldrar och att barnen verkligen trivs ihop med dem. 
Så idag var man tillbaka på jobbet igen :) helgen går alldeles för fort! Jag har vart så trött hela dagen, undra om det kan vara sommartiden som spökar? Längtar så efter att få gå och lägga mig rak lång i soffan. 

Har dock lovat mina kollegor att dela med mig av receptet på mina choklad cupcakes, så varsågoda:

3 ägg
2 1/2dl socker
1 tsk vaniljsocker
50g smör
1dl gräddfil
2msk kallt kaffe
3 1/2dl vetemjöl
2tsk bakpulver
4msk kakao av god kvalitet (ja använde dock vanlig ögon kakao)
1 nypa salt
100g mörk kvalitetschoklad 70%

1. sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret. häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll till 2/3 med smet.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. Låt svalna.

Choklad frosting
60g mjukt smör
5dl florsocker
1tsk vaniljsocker
1/2dl kakao av god kvalitet
100g philadelphiaost
1msk varmt kaffe
Strössel el blommor till garnering

 Här ett foto på mina cupcakes ;)

 Kram om er /Tanja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar